O nástrojích a jejich výrobě pro zaslat.cz

S Tomášem Jaroškem, muzikoterapeutem, výrobcem a prodejcem hudebních nástrojů, jsme si v minulém článku povídali o muzikoterapii a umění. Nyní se zaměříme na konkrétní hudební nástroje a jejich výrobu.

Hudební nástroje nejen prodáváte, ale také vyrábíte. Proč jste se rozhodli pro výrobu a ne třeba přeprodávat produkty jiných výrobců?

Protože Harmonie Zvuku je sice živobytí rodiny, ale není to podnikatelský záměr vytvořený pro zisk.  Cítím, že mým úkolem tady je předávat krásu, radost a harmonii. Muzikoterapie a výroba nástrojů je pak způsob, jakým se o to snažím.

Přeprodávání mě ani nenapadlo, i když jsem se před uměleckým světem jako obchodník roky živil. K výrobě jsem se dostal přirozeně – následováním nabídek života. Až v pozdější dospělosti jsem šel studovat muzikoterapii, kde jsem se inspiroval naším lektorem, který přinesl nástroje vlastní výrobky.
Nejsem vystudovaný truhlář ani umělec. Původně jsem studoval techniku. Ale nadchlo mě to a samoučením jsem asi před 7 lety vyrobil svou první zvonkohru. Tu jsem vzal na jeden tábor v přírodě s myšlenkou, že to může lidi potěšit. Přišla jedna paní, která se zeptala, zda se dá nějaký nástroj objednat, a já jsem naštěstí odpověděl, že ano. A tak jsem se stal výrobcem hudebních nástrojů – v pravdě jsem se ale „jen“ tvořivě postavil k otázce života – jeho možné křižovatce.

To vypadá jako osud?

Každý ho v určitém smyslu máme, otázkou  je, jak na něj odpovíme. I nové nástroje vyrábím bez toho, abych si to „sám zvolil“. Kalimby, které jsou naším oblíbeným nástrojem, vznikly z přání mojí ženy hrát na ni. Na výrobu to nevypadalo tak těžce, a tak jsem si řekl, že to pro ni zkusím. Jí se kalimba líbila, mně se líbila výroba i hraní, a tak jsem se stal výrobcem kalimb. 

Vyrábíte nástroje tradičním způsobem, nebo přicházíte se zlepšováky?

Otázka je, co je ten tradiční způsob. Pokud bychom se u kalimby bavili o tradičním způsobu, tak bych používal primitivní sekery nebo pazourky, protože kalimba pochází z Afriky a je stará asi 3 tisíce let, takže tam je otázka, co tradiční způsob vlastně je. 

Já tedy ani nevyrábím tradiční kalimby, protože africké pojetí hudby se proti západnímu velmi liší. Afričané jsou hodně spjati s takovou „zemitostí“, a proto mají v hudbě rádi bzučení, cinkání, šumění. Naopak západní člověk toto obvykle vnímá spíše jako ruchy. Snažím se jít cestou nejvyšší kvality, libozvučnosti a čistoty zvuků i tvarů nástroje. Dělám to svým vlastním způsobem a rád hledám nové cesty. Pracuju dál na vývoji nových nástrojů, které jsou složením těch stávajících a něčeho nového. 

Můžete našim čtenářům více představit nástroje, které si u vás mohou pořídit?

V tuto chvíli především kalimby a zvonkohry. Ty jsou pro každého tedy i nehudebníka. Zrovna kalimba je ideální první nástroj, ať už je vám 9 měsíců nebo 99 let.

Dále mám více nástrojů ve fázi vývoje nebo mají specifické určení do terapií. Stále tvořím nové věci podle pobídek, které přichází. Dělal jsem zvonkohry, kde jsem jako závaží vkládal drahé kameny. Přišel zákazník a chtěl polodrahokam do kalimby. To jsem dříve nedělal, ale od této objednávky jsem se nadchnul a vyrobil jich už velké množství. 

Pak je tu xylofon vyrobený prvně pro dceru. Tomu bych se také rád v budoucnosti věnoval, protože je to intuitivní nástroj jak pro dospělé, tak i pro nejmenší děti. Později se chci věnovat i větším nástrojům, to se ale zatím teprve spřádá.

Jaký je váš oblíbený hudební nástroj?

To se vyvíjí. Býval to alternativní nástroj jménem Hang, který mě dostal k melodickým a harmonickým nástrojům. Potom to několik let byla kalimba a momentálně je to harfa a to už tak asi i zůstane. 

Kdo je váš typický zákazník? 

U zvonkohry to může být kdokoliv. Kalimby si kupuje většinou člověk z alternativních kruhů. Obecně je nejčastějším zákazníkem, pro někoho překvapivě, nehudebník. Člověk, který na nic nehraje. Velká část mých zákazníků má kalimbu jako svůj první hudební nástroj. A to děti i dospělí. Zahraje si na ni úplně každý. Už první brnknutí je čistý tón, ne jako na housle, kde se i ten první tón musíte naučit. 

Mým cílem je přinést umění zpět lidem, protože v určitém období jsme jej vytlačili z běžného života. Dali jsme ho pryč z rukou lidu a vložili do rukou profesionálů. Přestali jsme ho provozovat od lidových tanců, zpěvu, kreslení až po zpívání dětem před spaním.

Kalimba má potenciál přinést lidem hudbu zpět. Technika její hry je totiž velice jednoduchá a intuitivní.

Dá se vaše zboží pořídit online nebo i v kamenné prodejně?

Vlastní kamennou prodejnu nemáme. My nástroje prodáváme buď přes internet nebo osobně na seminářích a festivalech spojených s hudbou a osobním rozvojem. Prodej řešíme i individuálně, protože kromě výroby na sklad se zabýváme i zakázkovou výrobou. To mě těší, protože vyrobíme jedinečný nástroj pro jedinečného člověka. 

Jste také zákazníky Zaslat.cz. Můžete nám víc popsat naši spolupráci? V čem vám Zaslat.cz vyhovuje?

Nejvíc mi vyhovuje, že maloobchodně přeprodáváte kurýrní služby. Nemám čas ani chuť jezdit někam na poštu a navíc jsem z malé vesnice, kde vlastní poštu ani nemáme. Objednám kurýra, ten přijede domů, kde pracuji, předám mu zabalený balíček, ten doručí do dalšího dne a já nemusím víc řešit. Také máte zákaznický servis, kde se nejen nebojí člověk zavolat, ale právě naopak ví, že tam najde pomoc.

Velice děkuji za váš čas. Je třeba něco, co byste rád k celému rozhovoru dodal?

Ať lidé nevnímají umění jako výhradu několika málo vyvolených, kteří se s tím narodili. Naopak.

Vnímejte umění jako něco, co v sobě každý můžete a dokonce máte objevit. Jako něco co odpoví na vaši vnitřní touhu pro kráse. Něco co vás povznese výš.
Přinese vám to nový rozměr, který vás obohatí ve všech oblastech života. 

***
Text pochází z rubriky „Z jiného balíčku“ firemního blogu zaslat.cz. Originální článek najdete zde.

Comments are closed