Kalimba – ladění a stupnice – jak vybrat

Kalimba pentatonická nebo diatonická?

To je základní otázka, když chcete koupit kalimbu, či jiný nástroj, který má ladění v jedné stupnici.

 

Pentatonika
– jednoduše řečeno, neobsahuje falešné souzvuky a je možné hrát „všechno se vším“. Taková kalimba je velmi jednoduchá na hraní a obecně se doporučuje pro děti či hudební začátečníky. Je ideální pro společné hraní, kdy stačí mít pentatonické kalimby stejné stupnice, klidně různých velikostí/rozsahu a můžete velmi jednoduše společně improvizovat.

Diatonika
– obsahuje všechny tóny použité stupnice, včetně dvou půltónů, tak jako např. na zobcové flétně. Díky tomu můžete hrát mnohem bohatší melodie a harmonie. To je také potřeba, když chcete hrát většinu konkrétních skladeb, nebo mít více možností pro volné improvizace. V tom případě si pořiďte 15 nebo 17 tónovou diatonickou kalimbu.

Ten kdo s hudbou začíná se však nemusí „omezovat“ jen na pentatoniku. I začátečník může mít rovnou velkou diatonickou kalimbu, jen musí naslouchat, které tóny spolu ladí (jinak řečeno zní pěkně a dělají člověku dobře). Což je spíše výhoda než problém, protože to vede k rozvíjení cítění a naslouchání. Začínající navíc mohou využít dvou triků pro hraní na velkých kalimbách – bližší info v popisu 15/17 tónových kalimb v záložce tipy a triky.

Naproti tomu i zkušený hudebník si může koupit pentatonickou kalimbu, protože „si chce jen tak zabrnkat“.

 

Stupnice durové a mollové

Každá stupnice má svůj význam-zabarvení-náladu v závislosti na konkrétních tónech a jejich vztazích. Pro potřeby tohoto článku však zůstaneme pouze u základního popisu.

Dur – radostná, směřující ven a dopředu, aktivní, mužská

Moll – melancholická, směřující dovnitř a do hloubky, rozjímající, ženská

Tento heslovitý popis neberte nijak dogmaticky a pevně! Slouží pro základní orientaci pro hudební nováčky a je snahou popsat náladu těchto stupnic, ne však určení pro koho jsou vhodné. Výběr vhodné stupnice je pak na Vašem a případně mém citu.

 

Ladění

Kalimby jsou precizně naladěny do dnes standardního ladění – tak aby souzněly s jakýmkoliv jiným nástrojem a zároveň je bylo v případě potřeby možné ladit běžnou ladičkou.

Nicméně s alternativními laděními (přirozené intervaly, jiná výška komorního „a“ atd.) mám velmi bohaté zkušenosti. Pokud tedy potřebujete něco jinak, tak se stačí ozvat a domluvíme se.

Comments are closed