Léčivé nástroje?

Sám jsem opatrný na přisuzování zázračných vlastností, a to nejen hudebním nástrojům, ale čemukoliv, co se používá pro pomoc člověku.

Jak je z těchto stránek doufám patrné, tak jsem člověk, žijící svým vnitřním přesvědčením a duchovním poznáním, avšak neodmítající vědu a techniku. Vždyť bez nich bych těžko vyzkoumal a vyrobil zvonkohry se specifickými zvukovými vibracemi, pracoval s pokročilým laděním alikvót apod..

A vlastně co jiného je zá-zrak než něco za zrakem? Co ale na první pohled nevidíme a tedy nechápeme, neznamená, že není možné při bližším zkoumání objasnit.

 

Nechci tady říct, že by obecně nástroje léčivé nebyly či nemohly být. Vždyť se zabývám muzikoterapií a co jiného to je, než léčebné využití hudby, zvuků a tónů právě za pomoci hudebních nástrojů. Jen mi trošku vadí a vidím problém v tom, když se používají pouze krásně znějící rádoby vědecká slova, která laikům dodávají na důvěře ve čtený text a autora a někdy vedou právě až ke zbožňování či víru v nějaké vlastnosti.

Tak např. různé články o laděních a alikvótách, které zajisté mají v určitém smyslu své léčebné kvality, ale zároveň se zcela řídí fyzikálními principy. Již několikrát jsem na internetu četl zcestné texty, u kterých jejich autor nemohl mít ani základní znalosti fyziky a ladění. Taková pa-věda pak zbytečně snižuje celý obor muzikoterapie, stejně tak konkrétní nástroje, které ve skutečnosti opravdu mohou být léčebné.

A co to vlastně to léčení je? WHO (Světová zdravotnická organizace) definuje zdraví jako stav biologické, psychologické, sociální a spirituální pohody neboli rovnováhy.  Pod pojmem léčení si tedy můžeme představit proces, který má za cíl pozitivní změnu alespoň v jedné z bio-psycho-socio-spirituální úrovně.  Léčení tedy potřebujeme všichni, protože kdo z nás může říct, že je v rovnováze na všech těchto úrovních?

Jenže již Hypokrates věděl, že co je pro jednoho lékem, může být pro jiného jedem. Můžeme tedy některé nástroje obecně nazvat léčivými? Možná ano, jenže není všechno zlato co se třpytí…

Existují totiž ještě kontraindikace, o kterých se tak často nemluví. Jsou to oblasti použití, které mohou u člověka vyvolat i negativní změny. A jsou prostě některé nástroje, které své kontraindikace mají. A zde se dostáváme k velmi důležité úloze terapeuta, který by měl mít nejenom patřičné poznání, ale hlavně otevřený cit, aby to dokázal vnímat a co nejlépe s tím pracovat.

Tak např. takové “otevírání kořenové čakry” skrze velmi silné vibrace didjeridy umístěné do blízkosti ženského lůna… K vhodnosti takového působení se nebudu vyjadřovat vůbec. Nepopírám však, že se možná najde žena, která bude mluvit o krásném prožitku. Ale taky se najde žena, které to na její vnitřní pohodě rozhodně nepřidá, i když o tom možná navenek nedá vědět… Ale pozor, tím neříkám, že didjerida je špatná, jen je to opravdu silný nástroj…

Má rada tedy zní: prociťujte! Pokud jste na jakémkoliv semináři, tak se snažte přijímat ty jemné signály z vlastního nitra. Ty Vám řeknou, jestli je tohle pro Vás dobré či nikoliv. To, že to dělá většina a je u toho u vytržení, ještě neznamená, že zrovna Vám to neublíží.

Jaké vlastnosti by měly splňovat takové léčivé nástroje?
Není možné pouze vypsat vlastnosti a b c – znovu Vás směřuji k vlastnímu citu, ať ten řekne o (ne)prospěšnosti přímo pro Vás.

Kde jsou ale jasné rozdíly, tak je způsob výroby. Jsou nástroje vyráběny na tovární lince s jediným cílem zisku. Naproti tomu jsou tu ručně dělané nástroje od člověka, který při výrobě myslel na to jak Vám pomoci.
Každý člověk svým působením do daných situací, věcí či dalších lidí něco ze sebe vkládá. Rajče z hypermarketu není stejným rajčetem jako od maminky či babičky, které jej pěstovaly s láskou a to i kdyby ta rajčata měla zcela stejné hmotné podmínky.

Dále jsou tu materiály, nedá se však říci, že pokud to není přírodní, tak to musí být špatné. A pak je to taky o ladění. Já miluji dřevo, uměleckou výrobu a čistá ladění. Ale nepatřím mezi muzikoterapeuty, kteří tvrdí, že pokud nástroj něco z toho nemá, tak není v muzikoterapii použitelný.

A co se týče “léčebného použití” tak to je striktně vázáno na osobu terapeuta. Ideál asi je ručně vyráběný nástroj z přírodních materiálů v čistém ladění, i ten se ale dá použít špatně!
Ale pozor, stejně tak průmyslově vyrobený nástroj v nepřirozeném rovnoměrně temperovaném ladění může být použit tak, že Vám pomůže. I když jeho zvuko-vibrační působení nebude zrovna takové, jaké by mohlo být.

A jak je to s těmi mými nástroji, jsou léčivé? 
To musíte posoudit Vy sami. Pokud na Vás působí blahodárně a přinášejí výše zmíněné pozitivní změny, tak pak splňuji svůj úkol a budu velmi rád, když se o to se mnou podělíte. Pokud je to pro Vás pouze směs pěkných tónů, jsem taky rád. 

A jestli jste se s mými nástroji ještě osobně nesetkali, přečtěte si např. reference o kalimbách nebo zvonkohrách.

Comments are closed.